Zemkopības ministrijas skaidrojums Medību likuma grozījumiem par meža cūku medībām saistībā ar ĀCM apkarošanu
Sākums » Aktualitātes » 2016
![]()
Zemkopības ministrijas oficiālajā interneta vietnē www.zm.gov.lv publicēts Zemkopības ministrijas skaidrojums Medību likuma grozījumiem par meža cūku medībām saistībā ar ĀCM apkarošanu.
12.01.2016.Medību likuma Pārejas noteikumu 12. līdz 21.punkts ir stājies spēkā 2015. gada 2. decembrī ar 2015. gada 26. novembra likumu „Grozījums Medību likumā" (turpmāk – likums).
Ja, medību tiesību lietotāja mežacūku medību sekmes nav apmierinošas, 17. punkts paredz tiesības VMD noteikt citu atbildīgo medību tiesību lietotāju, ievērojot šo pārejas noteikumu 16. punktā minētos kritērijus. Nosacījums attiecināms uz katru medību tiesību lietotāju, kuram ir noteikts minimālais meža cūku nomedīšanas apjoms. Lēmumu par atbildīgā medību tiesību lietotāja noteikšanu VMD paziņo adresātam un visām personām, kuras tiesības vai tiesiskās intereses var tikt ierobežotas. VMD lēmuma apstrīdēšana un pārsūdzēšana neaptur tā darbību. Atbildīgajam medību tiesību lietotājam 20. punktā ir noteikts pienākums pirms katrām mežacūku medībām informēt personas, kuru medību platības tam nodotas ar VMD lēmumu. Medību tiesību īpašniekiem, medību tiesību lietotājiem vai citām personām, kuru intereses ir aizskāris VMD lēmums, nav tiesību aizliegt mežacūku medības vai radīt tām šķēršļus attiecīgajās teritorijās. Minētais tiesiskais regulējums ir atbilstošs: 1) Latvijas Republikas Satversmes 105. pantam – Īpašumu nedrīkst izmantot pretēji sabiedrības interesēm. Īpašuma tiesības var ierobežot vienīgi saskaņā ar likumu. Sabiedrības interesēs ir īstenot bīstamu epizootiju izplatības draudu ierobežošanu. Platībās, kurās netiek nodrošināta mežacūku medīšana, notiek mežacūku koncentrēšanās (patvērums) un tās kļūst par epizootijas inkubatoriem. Tātad platības, kurās nenotiek mežacūku medības, tiek izmantotas pretēji sabiedrības interesēm. 2) Administratīvā procesa likuma 13. pantā minētajam samērīguma principam: labumam, ko sabiedrība iegūst ar ierobežojumiem, kas uzlikti adresātam, ir jābūt lielākam nekā viņa tiesību vai tiesisko interešu ierobežojumam. Būtiski privātpersonas tiesību vai tiesisko interešu ierobežojumi ir attaisnojami tikai ar nozīmīgu sabiedrības labumu. Šajā gadījumā (objektīvi epizootijas draudi) sabiedrības intereses ir augstākas par indivīdu interesēm. Medību koordinācijas komisijām saglabājas līdzšinējās funkcijas, ciktāl tās nav pretrunā ar VMD lēmumu par atbildīgā medību tiesību lietotāja noteikšanu meža cūku medībām. Ja konkrētajās teritorijās rodas nepieciešamība medīt citu sugu medījamos dzīvniekus, VMD noteiktais atbildīgais medību tiesību lietotājs to var darīt tikai ar Medību koordinācijas komisijas lēmumu, kurš pieņemts likumdošanā noteiktajā kārtībā. Tiesības medīt nelimitēti medījamos dzīvniekus tiek saglabātas pēc esošās medību tiesību piekritības – nelimitēti medījamos dzīvniekus var medīt pats medību tiesību īpašnieks vai viņa rakstiski pilnvarota persona, bet ar nosacījumu, ka medības tiek saskaņotas ar VMD noteiktā atbildīgā medību tiesību lietotāja noteikto atbildīgo personu, kas medību laikā atbild par mednieku atrašanās vietas koordinēšanu. Par mežacūku postījumiem atbildību nes VMD noteiktais atbildīgais medību tiesību lietotājs.
Avots: www.zm.gov.lv |